En daglig Rutin som håller

För en långsiktig förändring som håller, är det absolut kraftfullaste verktyget en daglig rutin. Läs mer här om hur du skapar en daglig rutin och varför!

Du överöses troligen med massor av praktiska tips om vad du kan göra för att skapa ditt bästa 2019 någonsin. Och ingen väg är samma för alla. Här kommer en kort guidning i hur du bygger upp en rutin som funkar för dig. För en djupdykning är du även välkommen att boka en PT-timme, som då innebär att du tillsammans med valfri lärare får hjälp och stöd i att skapa en rutin som passar dig.

En daglig rutin är ett sätt för dig att du tar ansvar över dig själv. Du tar kontrollen över din egen hälsa och ditt välmående och skapar medvetet förändring i ditt liv.  När DU väl är i balans, kan du även hjälpa andra.

Guidelines:

TIDEN
En daglig rutin bör utövas i 21 dagar i streck och sedan eventuellt ändras om du inte känner någon skillnad. När du är helt ny med din rutin är det dock bäst att känna efter och laborera lite tills du hittat ett upplägg som känns bra ( Ge det dock max tre dagar och se sen till att faktiskt starta! Dra inte ut på starten!). Prime time är tidig morgon, men vilken tid på dygnet som helst är bra så länge du faktiskt gör den. Längden på din rutin bör också vara något du kan hantera på lång sikt, börja hellre med ett kortare upplägg på 20-30 minuter som du senare utökar, än tvärt om.

SYFTET
Känn efter vad syftet med din rutin ska vara, och här är det viktigt att du är sann mot dig själv och verkligen tonar in till vad du BEHÖVER, inte vad du vill åstadkomma, inte vad du borde göra. Om du lever ett hektiskt liv är ett hett tips att prioritera en Grundande Praktik. Om du är i en långsam fas och behöver mer energi och tempo, testa en mer Eldig praktik. Ett gemensamt syfte för oss alla är att finna mer balans, så låt praktiken balansera upp dina svagheter.

INNEHÅLLET
Det finns inga rätt och fel, du får plocka russinen ur kakan, och det handlar om att det ska vara genomförbart. Ett förslag på ett upplägg är detta:
1. Fysisk Aktivitet 10-15 min –  T.ex. solhälsningar, katt / ko , mjuk vinyasa, fri dans
2. Andningsövningar 2-5 min – Välj en Pranayama som är i linje med ditt syfte
3. Meditation – Välj en meditationsteknik som är linje med ditt syfte. Ett tips för nybörjare är att avsätta minst 7 minuter för meditation enligt tekniken Vipassana, sitt i stillhet och observera ditt andetag.
4. Ljuda – Mantran, Ohm, eller en vacker sång eller dikt som du känner ger dig styrka. Öppna upp din röst. Om du har tid lägg gärna till tung-stretch och lite ansiktsmassage.

5. Tacka, sätt intention för dagen, visualisera och manifestera – Denna del av din rutin är den allra viktigaste, den förändrar ditt mindset, din attityd och inställning till allt som du kommer att möta under dagen.

TIPS: Skriv ner din dagliga rutin och hur många minuter som går till respektive del, i början är det skönt att ha detta papper framför dig så att du inte missar något. Ha även valfri timer tillgängligt om det är viktigt för dig att du inte drar över tiden.

 

RESULTATET
Med en rutin i vardagen kommer du på sikt att känna stor skillnad i både kropp och sinne. Daglig meditation skapar mer ”space” och avstånd till dina tankar. Du får möjlighet att se vad som skapar stress, smärta eller negativitet i ditt liv, och förhoppningsvis kan du göra annorlunda val som bjuder in det du mår bra av i ditt liv.

Andningsövningar är optimalt som förberedelse för din meditation, när du fokuserar på andningen distraherar du dina hoppande tankar, slappnar av och blir mer närvarande. Att andas djupt och skölja igenom hela lungorna med ny luft syresätter din kropp bättre och hjälper spänningar och smärta att släppa taget. Tusentals yogiska pranayama-övningar finns tillgängliga för det just du behöver!

Mantran har olika rekommendationer beroende på vad dom står för. Att ljuda ett mantra öppnar framför allt upp din röst, och din rösts egna vibrationer är det mest helande ljud du kan ge till dig själv. Ett mantra ihop med meditation ( som neutraliserar sinner och får dig att se klart ) i hop med tydlig intention och manifestation, är en stark praktik som förändrar beteende mönstret av dina tankar ( och därför även dina handlingar ).

Daglig fysisk aktivitet anpassad efter det just du behöver kommer snabbt att kännas i kroppen. Kanske har en sjukgymnast eller yogalärare redan rekommenderat något just din kropp är i akut behov av, baka då in dessa övningar i din dagliga rutin. Om du är helt skadefri ( Grattis!!) så kan du kan alternera mellan dynamiska stärkande övningar och djup stretch. Shaking, cirklande rörelser ( tänk magdans ) och en fri dans till din favorit musik är underbart skönt för kroppen på morgonen.

Den sista delen av rutinen som handlar om ditt mindset är otroligt kraftfull. När du på riktigt vågar tro på din egen manifestationskraft och sätter upp konkreta mål, blir bättre och bättre på att tydligt visualisera, kommer du att attrahera det du behöver. Självklart är denna del helt valfri och en fråga om tro på universums energier, men du förlorar inget på att testa. En enkel start kan vara att helt enkelt känna tacksamhet och tacka för all du har, allt du lärt dig, allt du är. Tacksamhet är grundkänslan för att skapa en spiral av positivitet i din vardag. Du som är intresserad av mer energimässigt arbete kan implementera aura-meditationer, chakrabalansering och lära dig mer om kanalisering av energi.

 

Tack för att du läste detta! Stort lycka till <3

//Irini

 

 

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestby feather