Pass-guiden: Vilka pass ger dig det du behöver?

Bygga styrka och rörlighet, eller återhämtning efter utmattning? Vi har sammanställt en guide som kan vägleda dig så att du får ut bästa möjliga resultat av dina besök hos oss!

Det är inte alltid lätt att veta vad man behöver. Din bästa guide är din känsla!

Om du efter ett pass känner att du tagit dig vatten över huvudet och har en negativ känsla i kroppen, testa något lugnare. Om du snarare känner att du gillar utmaningen och nästan har slappat under passet, så är det nog dags för något mer utmanande!

Obs! Tiderna är enligt sommarschema 2019. Du hittara alltid uppdaterat schema på yogansa.se/boka

STYRKA 

  • Dancehall Cardio – Danspasset som verkligen bygger upp flås och bygger styrka i varenda kroppsdel. Du får jobba ordentligt och peppas att ge allt! Amelis fantastiska pepp hjälper dig att hålla energin uppe. Tid: Tisdagar 19.30
  • Pilates – Övningar på matta som skonsamt bygger upp styrka i framförallt mage och rygg. Du får ökad kroppsmedvetenhet och kan aktivera kroppens muskler på rätt sätt för att förebygga skador under all fysisk aktivitet, när du går i trappor, bär matkassar, dansar eller yogar!  Sara Galán ser till att du inte fuskar och ger allt och lite till. Tid: Tisdagar 17.00 / 17.45, Onsdagar 12.00
  • Balett Fitness –  Balett kräver full kroppskontroll och motivation, successivt blir ben, rygg, axlar och armar starkare för varje klass! Du har troligtvis träningsvärk under den första månaden om du får till aktiveringen av alla muskler som krävs. Lektionerna innehåller övningar på matta, övningar vid stång samt övningar utan stång. Rebecca Björling guidar klassen och gar varje deltagare individuell feedback för att optimera tekniken. Tid: Måndagar 17.20.
  • Vinyasa Flow – Ett dynamiskt flödande yogapass som innehåller många ”chaturangas”, den smala armhävningen som tar dig igenom från plankan till uppåtgående hund och sedan nedåtgående hund. Madalina Voiculet håller ett högt tempo men modifiering erbjuds alltid om det känns alltför tungt. Tid: Söndagar 11.00

Återhämtning

  • Yinyoga –Ett mjukt första steg efter lång frånvaro från fysisk aktivitet. Yinyogan är långsam, du stannar 3-5 minuter i varje position och får djup stretch. Du får tid och rum att hitta kontakten med ditt andetag och din kropp, både fysiskt och emotionellt. Yinyoga är en fin mjukstart tillbaka till yogamattan, eller ett första steg för dig som är helt ny till yogan. Du får bekanta dig med vad yoga är. Maria Halldén guidar varsamt och ger individuellt stöd och modifikation om du har begränsad möjlighet att röra dig. Tid: Tisdagar 11.30 och 19.00
  • Body Control Pilates – Skillnaden från övrig Pilates är fokus vid mindre inre aktivering av musklerna. Rörelserna är smidiga och långa, du pushas inte in i ett alltför intensivt läge utan får stegvis instruktioner om hur du kan göra en rörelse mer intensiv när du väl hittat rätt sätt. Anna Kirs är specialist på återhämtning efter förlossning och skador, du får råd om hur du kan anpassa din träning för dina behovs! Tid: Torsdagar 17.00
  • Magdans – Denna färgstarka energifyllda dansform är även mjuk och lustfylld. Även om viss teknik krävs för att så småningom bli bättre, är det en tacksam dansform att börja med för att lära känna sig kropp och utforska sin rörlighet. Midja, axlar, rumpa och lår blir starkare, hållning förbättras och framförallt hoppas vi att dansglädjen väcker massa endorfiner och positiva hormoner i kroppen! Anahetas energi smittas av sig och under lektionen är det alltid nära till skratt. Du får dessutom upptäcka fantastisk orientalisk musik. Tid: Måndagar 19.15
  • Slow Flow – Precis som passet beskriver är det ett långsamt flöde. Du stannar i en rörelse upprepande tillfällen och får verkligen jobba igenom kroppen mjukt och skonsamt. Andningen är central, varje rörelse guidas synkat till andetagets takt. Ai Hiroshima Hjelm guidar med mjukhet och lång erfarenhet, du kan känna dig trygg och alltid be om modifkationer om något känns för svårt. Tid: Fredagar 11.30

Rörlighet

  • Yoga för Stelisar – Precis som namnet avslöjar är det här yogapasset för dig som känner dig stel och orörlig. Du får här praktisera yoga som är anpassat för nybörjare och som stegvis gör att din kropp öppnar upp sig och blir mjukare. Den absolut bästa medicinen för ökad rörlighet är regelbunden yoga, tio minuter om dagen gör stor skillnad! Hämta inspiration och få individuell hjälp för att anpassa yogapositionerna efter din egen förmåga. Guidas av Maria Halldén som får alla att känna sig välkomna! Tid: Tisdagar 17.30
  • Västafrikansk Dans – Här får du verkligen dansa och röra på hela kroppen. Passet innehåller en rejäl uppvärmning som verkligen aktiverar varenda kroppsdel och ger dig en introduktion till dom olika rytmer och steg som Karin undervisar. Västafrikansk Dans är ett samlingsnamn för många dansstilar och steg från västra Afrika, du får röra din kropp enligt helt nya mönster och till nya takter. Passet är på fortsättningsnivå men om du har viss erfarenhet av dans kan du haka på efter bästa förmåga! Tid: Tisdagar 18.30
  • Hatha Yoga – En nybörjarklass som är både dynamisk och lugn. Öppna upp i bröstkorg, axlar, höfter och baksida ben. Som ovan nämnt ger den lilla dagliga praktiken bäst och snabbast resultat, delta i olika yogapass för att hitta din favorit! Detta pass guidas av Irini Dougias Andersson och är öppet för alla nivåer. Tid: Onsdagar 17.00.
  • Ashtanga Flow – En dynamisk yogaform med en fast serie rörelser som delvis varieras men nästan alltid återkommer varje pass. Du får på detta sätt tid att verkligen lära dig olika asanas ( positioner ) och känna in hur din kropp får både stretch och träning. Passet inleds med solhälsningar, ta med dig denna övning hem så har du ett fantastiskt sätt att starta dagen på! Passet lets av Ruth Anna Eriksson med mycket värme och omtanke. Tid: Tisdagar 19.00

Nystart i livet

  • Kundalini Yoga – Yogan som förändrar dina tankemönster på djupet. Det finns många olika program och ”recept” för att nå specifika mål, som t.ex. att släppa det förflutna och öppna upp för det nya, finna mod, våga vara sårbar, eller ökad målmedvetenhet. Sarah Takayama håller i detta kraftfulla pass som innehåller fysiska övningar, meditation, andningsövningar och mantran. Du vår verktyg som gör dig mer medveten om dina tankar och kan därmed börja förändra dom livsmönster du inte längre vill vara kvar i. Tid: Måndagar 19.00
  • Contemporary – Kasta dig in i denna uttrycksfulla dansform. Danstekniken finns där, men det är känslan i dansen som är central. Att uttrycka känslor genom dans ger en känsla av frihet och mer lätthet, du får även dansglädjens alla välgörande hormoner på köpet. Rebecca Björling tar dig med på detta dansäventyr, öppen nivå. Tid: Måndagar 18.15
  • Meditation – Det är i tankarna allting startar. Om din stressnivå varit hög under en längre period kan det vara svårt att landa, se klart och fatta rätt beslut. Ett första steg till förändring kan vara meditation, i grupp eller på egen hand. För att få en kick-start och hålla rutinen uppe kan det vara skönt att träffas i grupp för att sedan få verktyg att använda på egen hand. Guidas av Julia Nilsson.  Tid: Måndagar 17.15
  • Rocket Yoga – Om du älskar nya utamaningar och lockas av handståenden, armbalander och huvudståenden, testa Rocket Yoga. En fartfylld yogaform som ger stark utrensning, detox, ger dig energi och endorfiner. Anders Asker är unik i sitt slag, med astrologi, musik och mycket kärlek får du guidning till fysisk trötthet och stillhet mentalt. Alla nivåer är välkomna, du bör dock ta det varsamt om du är nybörjare och känna in vad din kropp är redo för. Tid: Måndagar 17.15, Onsdagar 18.30, Lördagar 12.30

Musikalitet och Inspiration

  • Afrobeat – Afrobeat är ett samlingsnamn för många dansstilar och danssteg från den moderna klubbscenen i Afrika med hjärtat i Nigeria och Ghana. Afrobeat som dansstil innehåller mycket detaljer, uttryck och nya rörelsemönster än vad du kanske är van vid. Jiman som leder passen lär ut steg som du själv kan improvisera med på dansgolven, just nu är det Afrobeat som gäller! Tid: Måndagar 20.15 och Torsdagar 17.15
  • Afrohouse – Traditionella steg från Mocambique möter fotarbete i snabbt tempo. Dansstilen influeras även av klubbkulturen från Sydafrika och dansas till spännande rytmer. Det är en tröskel tills tekniken för många av grundstegen faller på plats, men när detta väl händer kan du enklare leka och improvisera med stegen. Nando Valoi guidar denna svettiga glädjefyllda klass! Tid: Torsdagar 19.15
  • House – En klubbkultur som utvecklades till en dansstil och tillhör gruppen av streetdance stilar. En feel-good dans som bygger på grundsteg som du sen kan improvisera och leka med. Julia Almqvist leder passen och lär både ut koreografi men också fritt flow, d.v.s. du får själv dansa och jamma med alla i salen! Tid: Onsdagar 18.30
  • Voguing – Undergroundkulturen som tog sig upp på catwalken. Skapad av och för rasifierade inom HBTQ-rörelsen i New York, starkt präglad av modeindustrins run way-kultur med starka inslag av drama och kreativitet. Detta danspass öppnar upp en världs av nya rörelser, poser och uttryck. Du får verkligen leva dig in i olika karaktären och både öva koreografi och improvisation inom voguingens ramar. Lärare är Marvil Iglesias och Linnea Yamamoto. Tid: Onsdagar 20.15
Facebooktwittergoogle_pluspinterestby feather